Email επικοινωνίας: paulos4205@gmail.com

Πέμπτη, 30 Απριλίου 2015

Πάρτε πίσω τον θάνατο!



Με το θάνατό του ο Χριστός νίκησε το θάνατο –δεν κατήργησε τον θάνατο (διότι ακόμη πεθαίνουμε), αλλά μας ελευθέρωσε από το «φόβο του θανάτου» (Εβρ. 2:15) και έτσι μετέβαλε εξάπαντος την «χρήση του θανάτου»– μπορούμε πλέον να δούμε ότι η αληθινή ζωή μας ως ανθρώπων ξεκινά με το θάνατο και καταλήγει στο θάνατο. 
Ο θάνατος, ωστόσο, εδώ δεν νοείται απλά ως το τέλος για το οποίο δεν έχουμε το θάρρος να μιλήσουμε, ούτε ως η έσχατη μάχη την οποία ποτέ δεν μπορούμε να κερδίσουμε, ή ως ὁ «ἔσχατος ἐχθρός», όπως τον χαρακτηρίζει ο Απόστολος (Α´ Κορ. 15:26), από τον οποίο, ακόμη και τώρα, νομίζουμε εσφαλμένα ότι είμαστε, κατά κάποιο τρόπο, ελεύθεροι. Πρόκειται αντίθετα για τον εκούσιο θάνατο του εαυτού, που συνιστά τη ζωντανή απόδειξη της ελεύθερης αυτο-θυσιαστικής αγάπης, που μας έδειξε ο Χριστός ότι αποτελεί τη ζωή και το είναι του Θεού. 
Ξεκινώντας τη διαδρομή αυτή με το βάπτισμα, αυξανόμαστε ολοένα και περισσότερο στην πραγματικότητα αυτή, μεταμορφώνοντας τελικά τον ίδιο το θάνατό μας σε μια φανέρωση του πασχάλιου μυστηρίου.

Ομιλία Γερόντισας Θεολογίας: «Η εν χριστώ υπέρβασις του Θανάτου»



Η καθηγουμένη της ιεράς μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Μικροκάστρου μιλάει στην κατάμεστη αίθουσα του δημοτικού θεάτρου Νάουσας τη Δευτέρα 27 Απριλίου 2015.
Χαιρετισμό απηύθυνε ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ενώ αναστάσιμους ύμνους απέδωσα χορός μοναζουσών.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ

Τετάρτη, 29 Απριλίου 2015

Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος: Δώστε στα παιδιά σας χριστιανική μόρφωση!



Όπως δεν θα μπορέσουμε να δικαιολογηθούμε για τα προσωπικά μας αμαρτήματα, το ίδιο και γι' αυτά των παιδιών μας. Και είναι λογικό. Γιατί αν η κακία ήταν έμφυτη, θα υπήρχε δικαιολογία. Είναι γνωστό, όμως, ότι με τη θέληση μας ακολουθούμε είτε το δρό­μο της αμαρτίας είτε το δρόμο της αρετής. Πώς θα δι­καιολογηθεί επομένως ο γονιός, που άφησε το πιο αγαπημένο του πλάσμα, το παιδί του, να παραστρατίσει;
Αν τα παιδιά ανατραφούν με καλές συνήθειες, δύ­σκολα αλλάζουν συμπεριφορά όταν μεγαλώσουν. Για­τί η παιδική ψυχή είναι σαν το κάτασπρο, το ολοκά­θαρο πανί, που, αν το βάψουμε με κάποιο χρώμα, βά­φεται τόσο καλά, ώστε, όσες φορές κι αν θελήσουμε να το ξαναβάψουμε, πάντα φαίνεται η αρχική βαφή. Έτσι, λοιπόν, είναι και τα μικρά παιδιά. Όταν συ­νηθίσουν στο καλό, δύσκολα αλλάζουν.

Η ευλογία και το χρέος να είσαι Αγιορείτης


 Θυμάμαι έναν επισκέπτη που είχε πει κάποτε: «Μα τι κάνετε τόση ώρα μέσα στην εκκλησία; Δεν μπορώ να καταλάβω πως περνάτε τόσες ώρες, κοιμάστε; Εγώ δεν μπορώ να καθήσω άπραγος. Θέλω κάτι να κάνω, αλλοιώς θα με πιάσουν τα νεύρα μου». Κι έτσι που τα έλεγε ο άνθρωπος αυτός, τον δικαιολογούσα. Δεν είχα όμως εκείνη τη στιγμή να του πώ κάτι. Μετά από λίγες μέρες μπαίνοντας στην εκκλησία ένοιωσα την απάντηση: Λέω, οι αγιορείτες μπαίνουν μέσα στην εκκλησία. Κάνουν το σταυρό τους. Προσκυνούν τις εικόνες. Κάθονται στο στασίδι. Και απλώς μένουν μέσα στην εκκλησία. Σάματι τι κάνει το μωρό που είναι μέσα στη μήτρα της μάνας του; Δεν κάνει απολύτως τίποτα, αλλά απλώς μένει μέσα στη μήτρα της μάνας του, και συνέχεια αυξάνει. Κι εμείς είμαστε μέσα στη μήτρα της μάνας μας. Και βλέπομε ότι οι σχέσεις που έχομε με την Εκκλησία είναι σχέσεις οργανικές. Και μπορεί να κάθεται κανείς μουγκός. Να φαίνεται ότι δεν κάνει τίποτα. Ή να φαίνεται ότι λέει συνέχεια τα ίδια πράγματα. «Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον…» Ή να φαίνεται ότι με τα τεριρέμ κάποιον νανουρίζει. Ή ότι απλώς αναβοσβήνει τα καντήλια. Και όμως ουσιαστικά γίνεται με όλ’ αυτά κάτι πάρα πολύ μεγάλο και πάρα πολύ γερό.

Εκπαιδευτική εκδρομή του Γραφείου Νεότητας της Μητροπόλεως Βεροίας στη Σερβία. (φωτό)


Στο αναστάσιμο κλίμα της Διακαινησίμου εβδομάδος το Γραφείο Νεότητας της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας διοργάνωσε τετραήμερη εκπαιδευτική και προσκυνηματική εκδρομή στη Σερβία για τα στελέχη του κατηχητικού και πνευματικού έργου.

Τρίτη, 28 Απριλίου 2015

Ο διάβολος δεν είναι κάτι το αφηρημένο, αλλά υπαρκτό πρόσωπο.



«Υπάρχει ένας νοητός πόλεμος που γίνεται μέσα μας, που είναι πιο φοβερός από τον αισθητό πόλεμο» (Όσιος Φιλόθεος ο Σιναΐτης).
«Η ψυχή έχει περιτειχιστεί και περιφραχτεί και δεθεί με τις αλυσίδες του σκότους από τα πνεύματα της πονηρίας» (Όσιος Φιλόθεος ο Σιναΐτης).
«Θα πρέπει να θεωρείς πως καθετί που συναντάς στην πορεία σου, μικρό ή μεγάλο, το στέλνει ο Θεός για να σε βοηθήσει στον αγώνα σου. Μονάχα αυτός γνωρίζει ότι σου είναι ωφέλιμο και ότι χρειάζεσαι σε κάθε περίσταση: επιτυχίες, αναποδιές, πειρασμούς, πτώσεις. 
Τίποτε δε συμβαίνει τυχαία και χωρίς να αποτελεί πολύτιμη ευκαιρία να διδαχτείς από αυτό. Πρέπει να το αποσαφηνίσεις καλά μέσα σου αυτό, γιατί έτσι μεγαλώνει η εμπιστοσύνη σου στον Κύ­ριο που αποφάσισες να ακολουθήσεις» (Tito Colliander).

    Μέσα στην βιβλική και πατερική παράδοση, έξω από κάθε ηθική και θεωρητική θεώρηση της αμαρτίας αναφέρεται ένα πρόσωπο που παίζει σημαντικό ρόλο στον πνευματικό αγώνα τού ανθρώπου: ο διάβολος. 

Δευτέρα, 27 Απριλίου 2015

Το να μπορείς να μοιράζεσαι είναι παράδεισος.



Λιγοστεύουν οι λύπες όταν τις μοιράζεσαι;
Μήπως τα αλμυρά δάκρυα γίνονται γλυκά, όταν τα ανακατεύεις με τα δάκρυα του άλλου;
Ποιος ξέρει;

Παρασκευή, 24 Απριλίου 2015

Άγιος Γρηγόριος Νύσσης: Ομοτιμία άνδρα και γυναίκας



«Και δημιούργησε ο Θεός τον άνθρωπο σύμφωνα με τη δική του εικόνα». Τον άνθρωπο, θα ισχυρισθεί η γυναί­κα, κατά τί αφορά εμένα; Ο άνδρας έγινε. Γιατί δεν λέ­ει: την άνθρωπο, συνεχίζει. Και με την προσθήκη του άρ­θρου δηλώνει το αρσενικό γένος. Αλλά για να μη χρησι­μοποιήσει κανείς αμαθής την προσωνυμία του ανθρώπου αναφορικά μόνο με τον άνδρα, προσθέτει: «Αρσενικό και θηλυκό τους δημιούργησε». Κι η γυναίκα είναι δημιουργημένη κατ’ εικόνα Θεού, όπως κι ο άνδρας. Με τον ίδιο τρόπο τιμώνται εξίσου οι φύσεις (τόσο ο άνδρας ό­σο κι η γυναίκα), είναι ίσες οι αρετές, ίσα τα έπαθλα, η αυτή καταδίκη. Ας μη λέει η γυναίκα· είμαι αδύνατη. Η αδυναμία βρίσκεται στο σώμα, η δύναμη είναι στη ψυχή. Επειδή, λοιπόν, τιμάται με τον ίδιο τρόπο η κατά Θεόν εικόνα, ας τιμάται κι η αρετή με τον ίδιο τρόπο.
Ας είναι κοινή και για τους δύο η παρουσίαση των αγαθών έργων. Δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία για εκείνον που θέλει να προφασίζεται σωματική αδυναμία. Κι αυτό δεν είναι σχήμα λόγου. Γιατί ναι μεν είναι τρυφερό το σώμα της γυναίκας, για να προκαλεί τη συμπάθεια, αλλά είναι ισχυρό στην υπομονή, επίμονο στις αγρυπνίες.

Δευτέρα, 20 Απριλίου 2015

Γέροντας Σωφρόνιος: Ασκητική Ανθρωπολογία.



Ο Χριστός είναι το μέτρο όλων των πραγμάτων, πρόσκαιρων και αιωνίων, Θείων και ανθρώπινων. Για τον λόγο αυτό όλα, όσα προτίθεμαι να γράψω εδώ, θα προέρχονται από τη θεώρηση του Χριστού ως Θεανθρώπου. Η χριστιανική ανθρωπολογία μας δεν πρέπει να έχει αφηρημένο χαρακτήρα, αλλά να προσφέρει απαραιτήτως θεμέλιο για όλη την εν τω Θεώ ζωή μας. Δεν θα δίσταζα να ονομάσω την ανθρωπολογία αυτή ασκητική. Η εικόνα του Θεού στον άνθρωπο είναι πολυδιάστατη. Μία από τις διαστάσεις της είναι η δημιουργική δύναμη, που εκδηλώνεται σε ποικίλες περιοχές: σε κουλτούρες όλων των ειδών, δηλαδή πολιτισμούς, τέχνες, επιστήμες.

Οι εμφανίσεις του Αναστάντος Χριστού.



Στα κείμενα της Αγίας Γραφής παρουσιάζονται ένδεκα εμφανίσεις του Αναστάντος Χριστού, από τις οποίες οι δέκα έγιναν στο διάστημα μεταξύ της Αναστάσεως και της Αναλήψεως και μία μετά την Πεντηκοστή. Μερικές από αυτές περιγράφονται αναλυτικά και άλλες απλώς απαριθμούνται. Καί, βέβαια, πρέπει να πούμε ότι δεν περιγράφονται όλες από τους ίδιους Ευαγγελιστάς, δηλαδή δεν αναφέρονται και οι ένδεκα σε κάθε ένα ξεχωριστό Ευαγγέλιο, αλλά μερικές μνημονεύονται από τον έναν Ευαγγελιστή και μερικές από τον άλλο.

Ο εορτασμός της μνήμης των δισχιλίων Νεομαρτύρων της Νάουσας και η 193η επέτειος του Ολοκαυτώματος της πόλης. (φωτό)



Την Κυριακή του Θωμά εορτάστηκε με λαμπρότητα και επισημότητα στη Νάουσα η μνήμη των δισχιλίων Νεομαρτύρων, καθώς και η 193η επέτειος του ολοκαυτώματος της πόλης.
Το Σάββατο το απόγευμα τελέστηκε στον ιερό ναό αγίου Μηνά ο πανηγυρικός εσπερινός χοροστατούντος του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κορωνείας κ. Παντελεήμονος. Στη συνέχεια ακολούθησε λιοτανευτική πομπή προς τον χώρο του μαρτυρίου (Κιόσκι) όπου τελέστηκε η αρτοκλασία και ο σεβασμιώτατος Κορωνείας κήρυξε το θείο λόγο.
Την Κυριακή του Θωμά το πρωί τελέστηκε στον μητροπολιτικό ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ναούσης αρχιερατικό συλλείτουργο προεξάρχοντος του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Χαλκίδος κ. Χρυσοστόμου, ο οποίος κήρυξε και το θείο λόγο. Στο τέλος της θείας Λειτουργίας έγινε η καθιερωμένη Δοξολογία προεξάρχοντος του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος, με την παρουσία των τοπικών πολιτικών και στρατιωτικών αρχών. Ακολούθησε επιμνημόσυνη δέηση στο χώρο της θυσίας (Στουμπάνου), όπου τον πανηγυρικό της ημέρας εξεφώνησε ο καθηγητής ΑΠΘ κ. Καραθανάσης και το Λύκειο Εληνίδων Ναούσης έκανε αναπαράσταση του χορού της θυσίας.
Το εορταστικό πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με μαθητική παρέλαση στο κέντρο της πόλης.

Σάββατο, 18 Απριλίου 2015

Η καλή απιστία!


Τη στάση του αποστόλου Θωμά συνηθίσαμε να τη βλέπουμε σαν κάτι που θα πρέπει να προσπαθήσουμε να αποφύγουμε, αλλά αυτή η θεώρηση της στάσεως του Θωμά οφείλεται σε παρεξήγηση. Ο Θωμάς δεν θέλει να αρκεσθεί στις διαβεβαιώσεις των άλλων μαθητών «εωράκαμεν τον Κύριον», και ζητάει να Τον δει και εκείνος. Ο υμνωδός αποκαλεί αυτή την απιστία «καλή» γιατί οδηγεί τις καρδιές των ανθρώπων στην «επίγνωση». Πράγματι, όταν αρκούμεθα στις διαβεβαιώσεις των άλλων δεχόμαστε κάτι που δεν το διαπιστώσαμε και δεν το γνωρίζουμε οι ίδιοι.
Έτσι δεχόμαστε την αλήθεια σαν ένα λογικά συμπέρασμα, σαν μία νοητική σκέψη. Αλλά η αλήθεια δεν είναι μία σκέψη, αλλά μία ολοζώντανη πραγματικότητα. Όταν δεχόμαστε μία πραγματικότητα, μόνο επειδή κάποιος άλλος μας διαβεβαιώνει γι’ αυτή, χωρίς να την αναζητούμε και να την γνωρίσουμε εμείς οι ίδιοι, δεν τιμάμε αυτή την πραγματικότητα, και ίσως κλεινόμαστε σ’ αυτήν και δεν την αφήνουμε να μας αγγίξει.

Κουρά μοναχού στην ιερά μονή Παναγίας Δοβρά (φωτό)


Την Παρασκευή της Διακαινησίμου, εορτή της Ζωοδόχου Πηγής κατά την οποία πανηγυρίζει η ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά, ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε σε εόρτιο εσπερινό στο καθολικό της Μονής και τέλεσε την κουρά (ρασοευχή) του Δοκίμου Περικλή Παλαιά.
Στο νέο Μοναχό, που είναι πτυχιούχος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας ΑΠΘ, δόθηκε το όνομα Παϊσιος, προς τιμήν του νέου Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτη. Στον εσπερινό συγχοροστάτησε ο θεοφιλέστατος Επίσκοπος κ. Καλλίστρατος από την Εκκλησία της Ρωσίας.

Πανηγύρισε η ιερά μονή Παναγίας Δοβρά Βέροιας την εορτή της Ζωοδόχου Πηγής (φωτό)


Την Παρασκευή της Διακαινησίμου το πρωί, εορτή της Ζωοδόχου Πηγής, πανηγύρισε το Καθολικό της Ιεράς Μονής Παναγίας Δοβρά.
Το εσπέρας της Πέμπτης στον πανηγυρικό εσπερινό χοροστάτησε και κήρυξε το θείο λόγο ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων. Το πρωί της Παρασκευής ο σεβασμιώτατος τέλεσε  αρχιερατική θεία λειτουργία και κήρυξε και το θείο λόγο.
Μετά το τέλος της θείας λειτουργίας, κατά το έθος, τελέστηκε στη Φιάλη της Μονής στο περιστύλιο του προαύλιου χώρου  αγιασμός.

Πέμπτη, 16 Απριλίου 2015

Ζωοδόχος Πηγή


Μὲ τὸ ὄνομα Ζωοδόχος Πηγὴ τοῦ Μπαλουκλὶ ἢ Παναγία ἡ Μπαλουκλιώτισσα φέρεται ἱερὸ χριστιανικὸ ἁγίασμα ποὺ βρίσκεται στὴ Κωνσταντινούπολη ἔξω ἀπὸ τὴ δυτικὴ πύλη τῆς Σηλυβρίας, ὅπου ὑπῆρχαν τὰ λεγόμενα «παλάτια τῶν πηγῶν» στὰ ὁποῖα οἱ Βυζαντινοὶ αὐτοκράτορες παραθέριζαν τὴν Ἄνοιξη. Πῆρε τὴν ὀνομασία του ἀπὸ τὸ τουρκικὸ ὄνομα Balik (=ψάρι) καὶ περιλαμβάνει τὸ μοναστήρι, τὴν ἐκκλησία καὶ τὸ ἁγίασμα. 
Γιὰ τὴν ἀποκάλυψη τοῦ Ἁγιάσματος ὑπάρχουν δύο ἐκδοχές:

Η Διακαινήσιμος Εβδομάδα



Με την ονομασία Διακαινήσιμος ή Διακαινήσιμος εβδομάδα, ή Εβδομάδα Διακαινησίμου (επίσημα: Διακαινήσιμος εβδομάς), ονομάζεται κατά τη χριστιανικό εορτολόγιο η εβδομάδα που αρχίζει από την Κυριακή του Πάσχα και λήγει την αμέσως επόμενη, την Κυριακή του Θωμά.
Η ονομασία της οφείλεται πιθανότατα στο γεγονός ότι κατά τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου προς Κυριακή του Πάσχα βαπτιζόταν ομαδικά οι κατηχούμενοι οπότε και άρχιζε η πνευματική ανακαίνιση τους. Σε ένδειξη αυτής της ανακαίνισης και ταυτόχρονα αναγέννησης και "πνευματικής καθαρότητας οι νεοβαπτισμένοι έφεραν καθ΄ όλην αυτή την εβδομάδα λευκά ενδύματα, εξ ου και αποκαλούμενη "λευκή εβδομάδα". Ο Αυγουστίνος χαρακτηρίζει επίσης την ίδια εβδομάδα ως "οκτώ ημέρες των νεοφύτων" (ή νεοβαπτισθέντων ή και νεοφωτίστων).

Τελικά πόσες ήταν οι μυραλείψεις του Ιησού;



Του Γεωργίου Τσιμπιρίδη

Όχι ότι θα είχε σημασία αν υπήρχε κάποια ιστορική ανακρίβεια στα Ευαγγέλια, εφ' όσον η Θεοπνευστία τους ισχύει για τα σωτηριολογικά ζητήματα μέθεξης στη Θεία Χάρη, και όχι σε αφηγηματικές καταστάσεις, αλλά είναι καλό να δείξουμε ότι ούτε αυτό το σημείο αποτελεί αντίφαση, καθώς πρόκειται για συμπληρωματικές αφηγήσεις που σε τίποτα δεν αντιφάσκουν μεταξύ τους. Και στο σημείο αυτό το ακόλουθο άρθρο τού Γ. Τσιμπιρίδη είναι κατατοπιστικότατο.
Έχει πολλές φορές τεθεί το ζήτημα πόσες γυναίκες κατά τα Ευαγγέλια άλειψαν τον Κύριο με μύρο;

Τετάρτη, 15 Απριλίου 2015

Μητροπολίτης Σιατίστης Παύλος: Να αγαπάς και τους εχθρούς σου. (ΒΙΝΤΕΟ)



"Να αγαπάς και τους εχθρούς σου σημαίνει να είσαι ελεύθερος." Ο Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης Παύλος, σε μια συζήτηση για την παράδοση και τον πολιτισμό με το το συγγραφέα & πολιτικό αναλυτή Γιώργο Καραμπελιά, στις "Συναντήσεις Κορυφής" στο Café του ΙΑΝΟΥ, τη Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015, αγγίζει ευαίσθητα ζητήματα όπως τη σχέση ατόμου και προσώπου, τον τρόπο που αντιμετωπίζει ο καθένας μας τους άλλους ανθρώπους και καταθέτει την προσωπική του εμπειρία στο ζήτημα αυτό. Σε σχέση δε με την παράδοση, επισημαίνει ότι μπορούμε να δεχόμαστε κάτι καινούριο, "απ' έξω", χωρίς να απορρίπτουμε τα "δικά μας".

Δευτέρα, 13 Απριλίου 2015

Μόλις «επέγνωσαν Αυτόν…άφαντος εγένετο απ’ αυτών»


Όταν μετά τη σταύρωσι του Κυρίου διαρσκορπίστηκαν οι μαθηταί Του, όπως το είχε προείπει, δύο απ’ αυτούς πήραν τους δρόμους. Ήθελαν να φύγουν από τα Ιεροσόλυμα. Να απομακρυνθούν από τον τόπο των φρικτών γεγονότων. Να συζητήσουν. Να ανταλλάξουν γνώμες. Να τα δουν όλα από πιο μακριά, μήπως τα δουν καλύτερα. Μήπως σταλάξη μέσα τους παρηγοριά που θα φέρνη ελπίδα.
Και ενώ η πορεία συνεχίζεται, η συζήτησι προχωρεί. Μία στιγμή κάποιος άγνωστος πλησιάζει. Συμπορεύεται μαζί τους. Δεν θέλει να τους διακόψη, ούτε να τους κάμη διδασκαλία, αλλά να τους ακούση. Γι’ αυτό τους προκαλεί, προσποιούμενος άγνοια και ρωτώντας τους ευγενικά: Για ποιο θέμα μιλάτε και είστε σκυθρωποί;

Κυριακή, 12 Απριλίου 2015

Ο εσπερινός της Αγάπης στη Βέροια. (φωτό)


Την Κυριακή του Πάσχα το πρωί ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό της Αγάπης στο μητροπολιτικό ιερό ναό των αγίων πρωτοκορυφαίων αποστόλων Πέτρου και Παύλου, κατά τον οποίο ακούστηκε το αναστάσιμο μήνυμα του Ευαγγελίου σε πολλές γλώσσες.
 Στον Εσπερινό της Αγάπης έλαβαν μέρος όλοι οι κληρικοί των ενοριών της αρχιερατικής περιφέρειας Βεροίας.  Η απόλυση του Εσπερινού έγινε έξω από το μητροπολιτικό μέγαρο και στη συνέχεια ο σεβασμιώτατος μοίρασε σε όλους το πασχαλινό αβγό. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας ο σεβασμιώτατος τέλεσε τον Εσπερινό της Αγάπης στην ιερά μονή Τιμίου Προδρόμου Ναούσης.

Σάββατο, 11 Απριλίου 2015

ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΑΣΧΑ


«Ἑορταζέτω γοῦν πᾶσα κτίσις τήν ἔγερσιν Χριστοῦ».
Ὁ χαρμόσυνος παιάνας τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ θά ἠχήσει σέ λίγο, ἀδελφοί μου, γιά νά μεταφέρει σέ ὅλους μας τό μήνυμα τῆς θείας ἐγέρσεως, γιά νά μεταφέρει τή «χαρά ἐν ὅλῳ τῷ κόσμῳ».
Τό θεῖο δρᾶμα ὁλοκληρώνεται μέ τόν πιό πανηγυρικό τρόπο καί μαζί του ὁλοκληρώνεται καί τό μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ Χριστός ἦρθε στόν κόσμο ὡς ἄνθρωπος γιά νά σώσει τόν ἄνθρωπο. Ἦρθε στόν κόσμο γιά νά τόν ἐλευθερώσει ἀπό τά δεσμά τῆς ἁμαρτίας καί νά τόν ἀποκαταστήσει ἐκεῖ ἀπό ὅπου ἐξέπεσε, ἀπό τήν ἀγάπη καί τήν κοινωνία μέ τόν Θεό. Ἦρθε «ζητῆσαι καί σῶσαι τό ἀπολωλός». Καί τό ἀναζήτησε παντοῦ. Μᾶς ἀναζήτησε παντοῦ ἀπό ἄπειρη ἀγάπη. Μᾶς ἀναζήτησε μέχρι καί τά ταμεῖα τοῦ Ἅδου, γιατί δέν ἤθελε νά ἀφήσει κανένα ἄνθρωπο ἀμέτοχο τῆς δωρεᾶς του, ἀμέτοχο τῆς λυτρώσεως πού Ἐκεῖνος μᾶς ἐξασφάλισε μέ τό δικό του Πάθος καί τόν δικό του Θάνατο. Στήν πτώση μας προσέφερε ὡς ἀντίδοτο τήν ἔγερσή του. Στόν θάνατό μας τή ζωή του. Στή θλίψη μας τήν εὐφροσύνη τῆς ἀναστάσεώς του.

Η "1η Ανάσταση" στο βυζαντινό παρεκκλήσιο του Χριστού στη Βέροια (φωτό)


Το Μ. Σάββατο το πρωί ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε, όπως κάθε χρόνο, στο βυζαντινό παρεκκλήσιο Αναστάσεως, στο κέντρο της πόλης, με τις περίφημες τοιχογραφίες του Καλλιέργη.

Παρασκευή, 10 Απριλίου 2015

ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ Μ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ



 «Τί οὖν μοι ἀνταποδίδοτε; εἰς τί ἀμνημονεῖτε μου; ἀντί τῶν ἰαμάτων πληγάς μου ἐπιθέντες, ἀντί ζωῆς νεκροῦντες, κρεμῶντες ἐπί ξύλου;»
Ἀπό τό ὕψος τοῦ Σταυροῦ ἀπευθύνει καί σέ μᾶς, ἀδελφοί μου, ὁ Χριστός τά ἐρωτήματα πού ἀπηύθυνε κατά τόν ἱερό ὑμνογράφο καί πρός τούς ἀνθρώπους τῆς ἐποχῆς του. Καί δέν τά ἀπευθύνει ἐπειδή περιμένει τήν ἀπάντησή μας. Δέν τά ἀπευθύνει ἐπειδή περιμένει νά δικαιωθεῖ ἀπό τή θέση τήν ὁποία θά λάβουμε. Δέν τά ἀπευθύνει προκειμένου νά μᾶς ἀποδείξει ὅτι ἡ συμπεριφορά μας εἶναι ἄδικη ἀπέναντί του. Ὁ Χριστός δέν παραπονεῖται γιά τήν ἄδικη συμπεριφορά τῶν ἀνθρώπων. Δέν παραπονεῖται γιατί δοκιμάζει τό ὀδυνηρό μαρτύριο τοῦ Σταυροῦ πού τό κάνει ὀδυνηρότερο ἡ ἀγνωμοσύνη τῶν εὐεργετηθέντων. Ἦλθε στόν κόσμο ἀπό ἀγάπη γιά τόν πεπτωκότα ἄνθρωπο. Ἦλθε στόν κόσμο γιά νά μᾶς λυτρώσει ἀπό τήν ἁμαρτία, προσφέροντας μέ τό τίμιο αἷμα του λύτρον ἀντί πολλῶν καί σχίζοντας ἐπί τοῦ Σταυροῦ τό χειρόγραφο τῶν ἁμαρτιῶν μας. Ἦλθε στόν κόσμο γιά νά σταυρωθεῖ, γιά νά κατέλθει στόν Ἅδη καί νά ἀναστηθεῖ, γιατί αὐτό ἦταν τό σχέδιο τοῦ Θεοῦ Πατρός γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Γι᾽ αὐτό καί τά ἐρωτήματα πού ἀπευθύνει δέν ἐκφράζουν τό παράπονό του γιά τήν ἄδικη θυσία πού ὑπομένει, γιατί ἡ θυσία του εἶναι μέρος τοῦ σχεδίου τῆς θείας οἰκονομίας. Τά διατυπώνει ὅμως γιατί θέλει νά τά ἀπευθύνει σέ ὅλους ἐμᾶς πού ἀπό τήν ἡμέρα τῆς Σταυρώσεώς του καί μέχρι συντελείας τοῦ αἰῶνος θά στεκόμαστε ἐνώπιον τοῦ Σταυροῦ τῆς θυσίας του.

Εσπερινός της Αποκαθήλωσης στην Αλεξάνδρεια. (ΦΩΤΟ)


Την Μεγ. Παρασκευή το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στην Ακολουθία των Ωρών και στον Εσπερινό της Αποκαθηλώσεως στον ιερό ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Αλεξανδρείας.

Πέμπτη, 9 Απριλίου 2015

Η ακολουθία των Παθών στον μητροπολιτικό ναό Ναούσης (φωτό)


Το βράδυ της Μ. Πέμπτης ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στην ακολουθία των Παθών στον μητροπολιτικό ιερό ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ναούσης.

Η επιστήμη μπροστά στην Σταύρωση και την Ανάσταση του Χριστού.




 ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ Γ. ΜΑΚΡΗ ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ ΤΗΣ ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑΣ Α.Π.Θ.
 Διάλεξη που δόθηκε εντός τού Πανεπιστημιακού χώρου (Απρίλιος 1978).

Αγαπητοί μου φίλοι,
Είναι πραγματικά ένα μεγάλο προνόμιο το ότι δίνεται η ευκαιρία να συναντηθούμε σ’ ένα αμφιθέατρο Πανεπιστημιακό, όχι μ’ εκείνο το στεγνό και στενό, αν και απαραίτητο περιεχόμενο τής μεταδόσεως ορισμένων επιστημονικών γνώσεων, αλλά σ’ εκείνη την ατμόσφαιρα και το επίπεδο τής στενής και χωρίς περιορισμούς, ως προς το βάθος και το πλάτος τής γνωριμίας, σε επίπεδο που έχει σχέση με την ψυχική ζωή τόσον των ταγμένων για να σας διδάσκουν μερικές γνώσεις όσον και των φοιτητών που έρχονται εδώ για να αποκτήσουν, για να οικοδομήσουν τον ψυχικό τους κόσμο και γι’ αυτό πρέπει να δώσω και στην ανώνυμη αυτή ομάδα των συναδέλφων σας, που σκέφθηκαν να πάρουν αυτήν την πρωτοβουλία, όσο και σ’ όλους εσάς που είχατε την καλοσύνη να έλθετε απόψε, να δώσω την έκφραση τής μεγάλης μου ευχαριστίας που σκέφθηκαν και μένα και με κάλεσαν εδώ για να σας μιλήσω.
Θα πρέπει να σας πω ότι, ό,τι θα ακούσετε από εδώ και εμπρός δεν είναι τίποτε άλλο από προσωπικά μου βιώματα. δεν είναι τίποτε άλλο από εκείνα που σε ώρες, είτε που απέχουν πολύ από το σήμερα, είτε και πρόσφατες παίδεψαν την ψυχή μου, πράγματα που αποτελούν το τέρμα πορείας πνευματικής, πράγματα που μπορώ να βεβαιώσω γι’ αυτά με την σφραγίδα τής απολύτου εσωτερικής πληροφορίας, με την σφραγίδα ότι επιβεβαιώνονται από την βίωση και απ’ την παρατήρηση αρκετών δεκαετιών από τον καιρό που επέστρεψα στον Κύριόν μας Ιησούν Χριστόν. Και νομίζω ότι είναι επίκαιρη η εκλογή τού θέματος που έχει σχέση με την Σταύρωση και την Ανάσταση τού Χριστού μας, όχι μονάχα γιατί ευρισκόμαστε στην εποχή εκείνη που έχει τάξει η Εκκλησία μας για τις ψυχές όλων των Χριστιανών να στρέφονται και να προετοιμάζονται και να συμμετέχουν στα Πάθη τού Χριστού μας, αλλά και γιατί ακριβώς η Σταύρωση και η Ανάσταση είναι το επίκεντρο, είναι ο πυρήνας τής καταφάσεως τού Χριστιανισμού και τού αντιλόγου εις τον Χριστιανισμό.

Τετάρτη, 8 Απριλίου 2015

Η πανήγυρις του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στην Ιερά Μονή Βατοπεδίου (φωτό)


Με λαμπρότητα τελέστηκε κατά το διήμερο της Μ. Δευτέρας και Μ. Τρίτης (24-25 Μαρτίου με το π. ημ.) η κυρία πανήγυρις της Ι. Μ.Μ. Βατοπεδίου στο Άγιο Όρος.
 Των ιερών ακολουθιών προέστη ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κίτρους κ. Γεώργιος, ενώ έλαβαν μέρος και οι σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Βεροίας κ. Παντελεήμων και Μπορίσπολ κ. Αντώνιος (Εκκλησία της Ουκρανίας). Παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες μεγάλος αριθμός προσκυνητών μετείχε της ιεράς αγρυπνίας, ενώ η καθιερωμένη λιτανεία ματαιώθηκε λόγω της δυνατής βροχής.

Τρίτη, 7 Απριλίου 2015

Η Αγία Κασσιανή...και το τροπάριό της! Ιδού η αληθινή ιστορία της...

"Κύριε, η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή, την σήν αισθομένη Θεότητα μυροφόρου αναλαβούσα τάξιν, οδυρομένη μύρα σοι προ του ενταφιασμού κομίζει.
Οίμοι! λέγουσα, οτι νύξ μοι υπάρχει, οίστρος ακολασίας, ζοφώδης τε και ασέληνος ερως της αμαρτίας.
Δέξαι μου τας πηγάς των δακρύων, ο νεφέλαις διεξάγων της θαλάσσης το ύδωρ κάμφθητί μοι προς τους στεναγμούς της καρδίας, ο κλίνας τους ουρανούς τη αφάτω σου κενώσει.
Καταφιλήσω τους αχράντους σου πόδας, αποσμήξω τούτους δε πάλιν τοις της κεφαλής μου βοστρύχοις ων εν τω Παραδείσω Εύα το δειλινόν κρότον τοις ώσιν ηχηθείσα, τω φόβω εκρύβη.

Αμαρτιών μου τα πλήθη και κριμάτων σου αβύσσους τις εξιχνιάσει, ψυχοσώστα Σωτήρ μου; Μη με την σήν δούλην παρίδης, Ο αμέτρητον έχων το έλεος".

Σάββατο, 4 Απριλίου 2015

Κυριακή Βαΐων: Η χαρά εν Κυρίω και η χαρά του κόσμου.



Το αποστολικό ανάγνωσμα της σημερινής μεγάλης ημέρας κινείται σε κλίμα χαράς και ευφροσύνης. Κυριακή των Βαΐων σήμερα. Ο Χριστός «καθήμενος επί πώλον όνου» εισέρχεται μετά βαΐων και κλάδων στην αγία πόλη της Ιερουσαλήμ. Άνθρωποι μικροί και μεγάλοι των υποδέχονται ζητωκραυγάζοντας: «Ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ».
Όπως είπαμε λοιπόν σε παρόμοιο κλίμα κινείται και το αποστολικό ανάγνωσμα. «Ἀδελφοί, χαίρετε ἐν Κυρίῳ πάντοτε· πάλιν ἐρῶ, χαίρετε», μας λέει ο απόστολος Παύλος. Να χαίρεστε μας λέγει ο απόστολος όμως πώς να χαιρόμαστε;
Η σημερινή ημέρα αγαπητοί μου μας δείχνει πως θα πρέπει να χαιρόμαστε εν Κυρίω. Το γεγονός που διαδραματίζεται σήμερα, δηλαδή η είσοδος του Ιησού στην πόλη της Ιερουσαλήμ μας διδάσκει πολλά. Γιατί; Διότι η ιστορία θα μας δείξει ότι η χαρά εκείνης της ημέρας δεν ήταν εν Κυρίω, δεν ήταν γνήσια, δεν ήταν καθαρή αλλά ήταν μία χαρά που περιείχε δόλο και εμπάθεια.

Παρασκευή, 3 Απριλίου 2015

Η Ανάσταση του Αγίου Λαζάρου




Το Σάββατο του Λαζάρου κατέχει ξεχωριστή θέση στο λειτουργικό ημερολόγιο. Δεν ανήκει στις σαράντα ημέρες της μετάνοιας της Μ. Τεσσαρακοστής ούτε και στις οδυνηρές ημέρες της Μ. Εβδομάδας, αυτές που αρχίζουν από τη Μ. Δευτέρα και τελειώνουν τη Μ. Παρασκευή. Μαζί με την Κυριακή των Βαΐων συνθέτουν ένα σύντομο χαρούμενο πρελούδιο των γεμάτων πόνο ημερών που ακολουθούν. Δύο σημαντικά περιστατικά συνδέονται με τη Βηθανία: εκεί ανέστησε τον Λάζαρο και από εκεί ξεκίνησε ο Ιησούς την πορεία και άνοδο Του προς τα Ιεροσόλυμα.
Η ανάσταση του Λαζάρου είναι ένα γεγονός που, όπως θα δούμε, έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία. Συνδέεται μυστηριωδώς με την Ανάσταση του Κυρίου μας και παίζει, ως προς αυτή, το ρόλο μιας έμπρακτης προφητείας. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Λάζαρος μας παρουσιάζεται στο κατώφλι της Μ. Εβδομάδας αναστημένος, ως προάγγελος της νίκης του Χριστού επί του θανάτου, όπως ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, παραμονές των Θεοφανείων, προανήγγειλε τον Επιφανέντα Χριστό. Πέρα όμως από τον πρωταρχικό αυτό χαρακτήρα της, η ανάσταση του Λαζάρου έχει και κάποιες δευτερεύουσες πτυχές τις οποίες είναι χρήσιμο να εξετάσουμε.

Τετάρτη, 1 Απριλίου 2015

Από το θάνατο στη ζωή.



Το χριστιανικό Ευαγγέλιο, ότι δηλ. ο Χριστός «θανάτῳ θάνατον πατήσας καί τοῖς ἐν τοῖς μνήμασιν, ζωήν χαρισάμενος», απευθύνεται στον καθένα μας και σε κάθε εποχή. Τίποτε δεν είναι περισσότερο σημαντικό, από αυτήν τη διακήρυξη. Θα ήθελα να επισημάνω, ωστόσο, ότι και τίποτε δεν είναι περισσότερο δύσκολο σήμερα, καθώς ο τρόπος που κατανοούμε τη σχέση ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο έχει θεμελιωδώς μεταβληθεί κατά τη διάρκεια του τελευταίου αιώνα, μ’ έναν τρόπο πράγματι ριζικό, μετατοπίζοντας την όλη συζήτηση σ’ ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο, τουλάχιστον όσον αφορά στη Δύση, και ιδιαίτερα στην ολοένα και περισσότερο εκπολιτισμένη Δύση.
Αυτό που έχω στο μυαλό μου είναι το εξής: πολύ λίγοι άνθρωποι σήμερα (στη Δύση) βλέπουν στην πραγματικότητα το θάνατο. Γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι πεθαίνουν, και βλέπουμε τη σορό τους. Αλλά σε σύγκριση με την κατάσταση που επικρατούσε τον προηγούμενο αιώνα, υπάρχει μια αξιοσημείωτη διαφορά. Στις αρχές του 20ου αιώνα, οι περισσότεροι άνθρωποι θα είχαν βιώσει την εμπειρία του θανάτου ενός ή περισσοτέρων συγγενικών προσώπων τους, πριν την ενηλικίωση, όπως επίσης και την εμπειρία του θανάτου του ενός ή και των δυο γονέων πριν φτάσουν στην ώριμη ηλικία (ενώ σήμερα οι γονείς μας ζούν πολύ περισσότερο από το προσδόκιμο των προηγούμενων ετών). Οι κοιμηθέντες αδελφοί, γονείς και γείτονες θα παρέμεναν στο σαλόνι του σπιτιού, ενώ οι φίλοι και γείτονες θα τους θρηνούσαν, θα έπλεναν το σώμα τους και θα τους προετοίμαζαν για την κηδεία, μέχρι να μεταφερθούν από το σπίτι στην εκκλησία, όπου θα τους εμπιστεύονταν στα χέρια του Θεού και στη συνέχεια θα ενταφιάζονταν.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...