Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Η προσευχή του Αγίου Εφραίμ του Σύρου



Ανάμεσα σ’ όλες τις προσευχές και τους ύμνους της Μεγάλης Σαρακοστής μια σύντομη προσευχή μπορεί να ονομαστεί η προσευχή της Μεγάλης Σαρακοστής. Η Παράδοση την αποδδει σε έναν από τους μεγάλους δασκάλους της πνευματικής ζωής, τον Άγιο Εφραίμ το Σύρο. Να το κείμενο της προσευχής:
“Κύριε και Δέσποτα της ζωής μου, πνεύμα αργίας, περιεργίας, φιλαρχίας και αργολογίας μη μοι δώς. Πνευμα δε σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, υπομονής και αγάπης χάρισέ μοι τω σω δούλω. Ναι Κύριε Βασιλεύ, δώρησαί μοι του οράν τα εμά πταίσματα, και μη κατακρίνειν τον αδελφόν μου· ότι ευλογητς ει εις τους αιώνας των αιώνων.Αμήν”.
Τούτη η προσευχή λέγεται δύο φορές στο τέλος κάθε ακολουθίας της Μ. Τεσσαρακοστής από τη Δευτέρα ως την Παρασκευή (δεν τη λέμε το Σάββατο και την Κυριακή, όπως θα δούμε και πιο κάτω, γιατί οι ακολουθίες αυτές τις δύο μέρες δεν έχουν το τυπικό της Σαρακοστής). Την πρώτη φορά λέγοντας την προσευχή κάνουμε μια μετάνοια σε κάθε αίτηση. Έπειτα κάνουμε δώδεκα μετάνοιες λέγοντας: «ελέησόν με τον αμαρτωλόν». Ολόκληρη η προσευχή επαναλαμβάνεται με μια τελική μετάνοια στο τέλος της προσευχής.

Γιατί αυτή η σύντομη και απλή προσευχή κατέχει μια τόσο σημαντική θέση στην όλη λατρεία της Μ. Σαρακοστής; Διότι απαριθμεί, μ’ ένα μοναδικό τρόπο, όλα τα αρνητικά και όλα τα θετικά στοιχεία της μετάνοιας και αποτελεί, θα λέγαμε, ένα «κανόνα ελέγχου» του προσωπικού μας αγώνα στην περίοδο της Μ. Σαρακοστής. Αυτός ο αγώνας σκοπεύει πρώτα απ’ όλα στην απελευθέρωσή μας από μερικές βασικές πνευματικές ασθένειες που διαμορφώνουν τη ζωή μας και μας κάνουν πραγματικά ανίσχυρους ακόμα και για να κάνουμε αρχή στροφής στο Θεό.
Η βασική μας ασθνεια είναι η αργα. Είναι η παρξενη εκενη τεμπελι και η παθητικτητα ολκληρης της ύπαρξς μας που πντα μας σπρχνει προς τα «κτω» μάλλον παρά προς τα «πνω» και που διαρκώς μας πεθει ότι δεν είναι δυνατ ν’ αλλξουμε και επομνως δε χρειζεται να επιθυμούμε την αλλαγ. Είναι ένας βαθι ριζωμνος κυνισμς που σε κθε πνευματικ πρκληση απαντει με το «γιατ;» και καταντει τη ζω μας μια απραντη πνευματική φθορ. Αυτή είναι η ρζα όλης της αμαρτας γιατ δηλητηριζει κθε πνευματική ενεργητικτητα στην πιο βαθιά της πηγ.

Το αποτλεσμα της «αργας», ειναι η λιποψυχα. Είναι μια κατσταση δειλας που όλοι οι Πατρες της Εκκλησας τη θερησαν το μεγαλτερο κνδυνο της ψυχης. Η λιποψυχα, η αποθρρυνση, είναι η ανικαντητα του ανθρπου να βλπει καθετί καλό ή θετικ! Ειναι η αναγωγή των πντων στον αρνητισμό και στην απαισιοδοξα. Είναι στ’ αλθεια μια δαιμονικ δναμη μσα μας γιατί ο Σατανς είναι βασικ ένας ψετης. Ψιθυρζει ψευτιές στον άνθρωπο για το Θεό και για τον κσμο· γεμζει τη ζωή με σκοτδι και αρνητισμ. Η λιποψυχα είναι η αυτοκτονα της ψυχής, γιατ όταν ο άνθρωπος κατχεται απ’ αυτή είναι εντελώς ανκανος να δει το φως και να το επιθυμσει.
Πνεύμα φιλαρχας ! Φανεται παρξενο πως η αργα και η λιποψυχα είναι ακριβώς εκείνα που γεμζουν τη ζω μας με τον πθο της φιλαρχας. Μολύνοντας όλη μας την τοποθέτηση απέναντι στη ζωή, κάνοντάς την άδεια και χωρίς νόημα, μας σπρώχνουν ν’ αναζητήσουμε αντιστάθμισμα σε μια ριζικά λανθασμένη στάση απέναντι στα άλλα πρόσωπα. Αν η ζω μου δεν είναι προσανατολισμνη προς το Θε, αν δεν σκοπεει σε αινιες αξες, αναπφευκτα θα γνει εγωιστική και εγωκεντρικ, πργμα που σημανει ότι όλοι οι άλλοι γνονται τα μσα για τη δικ μου αυτοϊκανοποηση. Αν ο Θες δεν είναι ο «Κριος και Δεσπτης της ζωής μου», ττε το εγ μου γνεται ο κριος και δεσπτης μου, γνεται το απλυτο κντρο του κσμου μου και αρχζω να εκτιμώ καθετί με βση τις δικς μου ανγκες, τις δικς μου ιδες, τις δικς μου επιθυμες και τις δικς μου κρσεις. Έτσι η επιθυμία της φιλαρχίας γίνεται βασική μου αμαρτία στις σχέσεις με τις άλλες υπάρξεις, γίνεται μια αναζήτηση υποταγής τους σε μένα. Δεν είναι πάντοτε απαραίτητο να εκφράζεται η φιλαρχία μου σαν έντονη ανάγκη να διατάζω και να κηδεμονεύω τους άλλους. Μπορεί επσης να εκφρζεται και σαν αδιαφορα, περιφρνηση, έλλειψη ενδιαφροντος, φροντδας και σεβασμού. Και είναι ακριβώς η «αργα», μαζί με τη «λιποψυχα» που απευθνονται αυτή τη φορά προς τους άλλους· έτσι συμπληρνεται η πνευματική αυτοκτονα με την πνευματική δολοφονα.
Τλος είναι η αργολογα. Απ’ όλα γενικά τα δημιουργματα μνον ο άνθρωπος προικστηκε με το χρισμα του λγου. Όλοι οι Πατρες βλπουν σ’ αυτό το χρισμα την ακριβ «σφραγδα» της θεας εικνας στον άνθρωπο γιατ ο ίδιος ο Θεός αποκαλφτηκε σαν Λγος. Αλλά όντας ο λγος το ύψιστο δώρο, έτσι είναι και ο ισχυρτερος κνδυνος. Όπως είναι η κυραρχη έκφραση του ανθρπου, το μσο για την προσωπική του πλρωση, για τον ίδιο λγο, είναι και το μσο για την πτση του, για την αυτοκαταστροφ του, για την προδοσα και την αμαρτα. Ο λόγος σώζει και ο λόγος σκοτώνει· ο λόγος εμπνέει και ο λόγος δηλητηριάζει. Ο λόγος είναι μέσο της Αλήθειας αλλά είναι και μέσο για δαιμονικό ψέμα. Έχοντας μια βασικά θετική δύναμη ο λόγος, έχει ταυτόχρονα και μια τρομακτικά αρνητική. Ο λόγος δηλαδή δημιουργεί θετικά ή αρνητικά. Όταν αποσπάται από τη θεία καταγωγή και το θείο σκοπό του γίνεται αργολογία. Ενισχει την αργα, τη λιποψυχα και τη φιλαρχα και μετατρπει τη ζωή σε κλαση. Γνεται η κυραρχη δναμη της αμαρτας.
Αυτά τα τσσερα σημεία ειναι οι αρνητικοί «στχοι» της μετνοιας. Είναι τα εμπδια που πρπει να μετακινηθούν. Αλλά μνον ο Θεός μπορεί να τα μετακινσει. Ακριβώς γι’ αυτό και το πρώτο μρος της προσευχής αυτής ειναι μια κραυγή από τα βθη της καρδιάς του αβοθητου ανθρπου. Στη συνχεια η προσευχή κινείται στους θετικούς σκοπούς της μετνοιας που πλι είναι τσσερις.
Ο πρώτος και υπέροχος καρπός της σωφροσύνης είναι η ταπεινοφροσύνη. Πάνω απ’ όλα είναι η νίκη της αλήθειας μέσα μας, η απομάκρυνση του ψεύδους μέσα στο οποίο συνήθως ζούμε. Μόνη η ταπεινοφροσύνη είναι άξια της αλήθειας· μόνο μ’ αυτή δηλαδή μπορεί κανείς να δει και να δεχτεί τα πράγματα όπως είναι και έτσι να δει το Θεό, το μεγαλείο Του, την καλωσύνη Του και την αγάπη Του στο καθετί. Να γιατί, όπως ξέρουμε, ο Θεός «υπερηφάνοις αντιτάσσεται, ταπεινοίς δε δίδωσι χάριν».
Μετά τη σωφροσύνη και την ταπεινοφροσύνη, κατά φυσικό τρόπο, ακολουθεί η υπομονή. Ο «φυσικός» ή «πεπτωκώς» άνθρωπος είναι ανυπόμονος, γιατί είναι τυφλός για τον εαυτό του, και βιαστικός στο να κρίνει και να καταδικάσει τους άλλους. Με διασπασμένη, ατελή και διαστρεβλωμένη γνώση των πραγμάτων που έχει, μετράει τα πάντα με βάση τις δικές του προτιμήσεις και τις δικές του ιδέες. Αδιαφορεί για τον καθένα γύρω του εκτός από τον εαυτό του, θέλει η ζωή του να είναι πετυχημένη τώρα, αυτή τή στιγμή. Η υπομονή, βέβαια, είναι μια αληθινά θεϊκή αρετή. Ο Θεός είναι υπομονετικός όχι γιατί είναι «συγκαταβατικός» αλλά γιατί βλέπει το βάθος όλων των πραγμάτων, γιατί η εσωτερική πραγματικότητά τους, την οποία εμείς με την τυφλότητά μας δεν μπορούμε να δούμε, είναι ανοιχτή σ’ Αυτόν. Όσο πιο κοντά ερχόμαστε στο Θεό τόσο περισσότερο υπομονετικοί γινόμαστε και τόσο πιο πολύ αντανακλούμε αυτη την απέραντη εκτίμηση για όλα τα όντα, πράγμα που είναι η κύρια ιδιότητα του Θεού.
Τέλος, το αποκορύφωμα και ο καρπος όλων των αρετών, κάθε καλλιέργειας και κάθε προσπάθειας, είναι η αγάπη. Αυτή η αγάπη που, όπως έχουμε πει, μπορεί να δοθεί μόνο απο το Θεό, είναι το δώρο που αποτελεί σκοπό για κάθε πνευματική προετοιμασία και άσκηση.
Όλα αυτά συγκεφαλαιώνονται στην τελική αίτηση της προσευχής του Αγίου Εφραίμ με την οποία ζητάμε: «δώρησαί μοι του οράν τα εμά πταίσματα και μη κατακρίνειν τον αδελφόν μου…». Εδώ τελικά δεν υπάρχει παρά μόνο ένας κίνδυνος: η υπερηφάνεια.

πηγή:εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...